Kathleen Van den Berghe

Stage 3 MW student - DipWSET - WSET Level 4 graduate

Wat hebben bouwtechniek, hedendaagse kunst en biologisch-dynamische wijnen met elkaar gemeen? Ze worden allemaal vakkundig beheerst door dezelfde (en echte 🙂 ) persoon: Kathleen Van den Berghe.

Kathleen, afgestudeerd aan WineWiseBenelux en stage 3 student aan het Master of Wine Institute, creëert biologische en biodynamische wijnen in de Loirevallei als eigenaar, directeur en wijnmaker van Château de Minière (Bourgueil AOP) & Château de Suronde (Quarts de Chaume).

We spraken met Kathleen over haar ongewone reis en hoe ze erin slaagt bruggen te slaan tussen wijn, kunst en gastvrijheid.

Van het beheren van staal-, cement- en bouwplaatsen in België tot biologisch en biodynamisch wijn maken in de Loirevallei – er moet een sterke passie of motivatie achter deze weg zitten. Wat heeft je geïnspireerd om in de wijnbusiness te stappen?

Tussendoor was ik ook internationaal strategieconsultant bij McKinsey, waar ik de wereld rondreisde in de sector basismaterialen. Wijn is dus mijn derde carrière. Er zijn veel redenen voor de overstap…
We waren op zoek naar een vakantiehuisje voor het hele gezin en tegelijkertijd was ik op zoek naar een andere carrière/baan na de geboorte van onze eerste dochter. Ik wilde mijn eigen planning bepalen en ik was erachter gekomen dat een baan in loondienst niets voor mij was… Ondernemer worden was dus de manier om verder te gaan.

Dus ging ik op jacht naar een vakantiehuis in wijngebieden in het noorden van Frankrijk: Bourgondië, Beaujolais en Loire, want we zochten een wijngebied waar rode wijn gemaakt werd in een relatief koel klimaat, niet te ver van België.
En alle vereisten kwamen samen in Château de Minière, toen we aankwamen op de binnenplaats, zag ik het potentieel van de gebouwen/het landgoed en bij het proeven het potentieel van de wijnen, maar het zou allemaal veel inspanning en tijd vergen, dus toen besloot ik dat dit mijn toekomstige baan zou worden.

Het feit dat mijn man Sigurd op dat moment al 25 jaar in de mijnbouw werkte en dat het landgoed al meer dan 2 eeuwen door vrouwen werd beheerd, waren voor mij tekenen uit het universum die we kunnen zien of negeren…
Toen begon mijn “professionele” wijnreis, want ik was daarvoor natuurlijk al tientallen jaren een wijnliefhebber.

Tegelijkertijd denk ik dat het nuttig is om jezelf opnieuw uit te vinden, om van carrière of bedrijfstak of baan te veranderen. Het is interessant om ervaringen en vaardigheden te combineren in een geheel nieuwe omgeving, dus ik kan het van harte aanbevelen. Het lijkt eng om achter te laten wat we goed kennen en doen, maar het geeft veel voldoening!

U creëert wijnen in de Loirevallei als eigenaar, directeur en wijnmaker van Château de Minière (Bourgueil AOP, Cabernet Franc) en Château de Suronde (Quarts de Chaume, Chenin Blanc). Kunt u uw wijnen aan ons voorstellen?

Ik maak een breed scala aan wijnen met slechts 2 druiven, Cabernet Franc en Chenin Blanc, wat ik fascinerend vind. In mijn portfolio vind je wijnen in alle stijlen, je hoeft niet verder te zoeken ;-). En dit op 2 verschillende bodems: Minière is op kalksteen en Suronde is op schiste/leisteen, maar er zijn veel verschillende variaties in bodems en microklimaten en leeftijd van de wijnstokken en wijnbereiding enz.

In Minière maak ik verschillende rode stille wijnen, een stille en mousserende rosé, een blanc de noir in stille en mousserende versie en mijn beroemde rode bruiswijn “Bulles rouge de Minière”. Nu maak ik ook een witte wijn van Chenin Blanc.

In Suronde is alles Chenin Blanc waar ik drie droge wijnen en twee zoete wijnen van maak.

Al onze wijngaarden in Suronde liggen in Quarts de Chaume Grand Cru, de enige grand cru in de Loirevallei voor alleen zoete wijnen. Dus de droge wijnen die we in die appellatie maken hebben (wettelijk) het label Anjou Ronceray.

Wat maakt jouw wijnen anders?

Mijn algehele stijl is om hele pure wijnen te maken op neus en smaak met weinig tussenkomst van wijnmakers, met een persoonlijkheid en een directe link naar de druif en het terroir waar ze vandaan komen.
Onze Cabernet Franc wijnen zijn altijd rijp en puur, wat voor mij essentieel is.
Onze Chenin Blanc-wijnen zijn ook heel precies en lineair, vrij reductief maar heel complex.

Ik wil dat de wijnen een impact hebben op de proever, dat ze onthouden worden, dat ze opvallen. Niets is erger dan anonieme wijnen die je onverschillig laten.

Je kunt dus van mijn wijnen houden of ze niet lekker vinden, maar je hebt in ieder geval een mening. En ik ben ervan overtuigd dat van mijn brede assortiment wijnen iedereen er minstens één lekker vindt, maar de meeste mensen vinden natuurlijk meer wijnen lekker!

Waren uw châteaus al gecertificeerd voor biologisch en biodynamisch of was het uw beslissing om over te schakelen op deze aanpak? Zo ja, waarom heeft u voor een biologisch-dynamische aanpak gekozen?

Ik ben op Château de Minière vanaf het begin begonnen met biologische landbouw in 2010, omdat dat essentieel was voor mij, en die overgang kostte natuurlijk wat tijd omdat de wijngaarden zich eraan moesten aanpassen… maar ik ben blij dat we vroeg zijn begonnen, om de hype ver voor te zijn.
Château de Suronde was biologisch en in het verleden biodynamisch, en we zijn natuurlijk doorgegaan met biologische praktijken en zijn meteen opnieuw begonnen met biodynamische praktijken.

We gaan nu ook beginnen met biodynamische praktijken in Château de Minière, wat een beetje moeilijker is voor het grotere wijngaardgebied van Minière, omdat er nogal wat logistiek bij komt kijken…
Mensen praten altijd graag over de romantiek van wijn en wijnmaken, maar de praktische uitdagingen zijn erg belangrijk in alle stappen van het proces…

Zoals je op je LinkedIn profiel vermeldt: “Begin van mijn professionele carrière, gedreven door een passie voor bruggen, totdat ik ontdekte dat het bouwen van bruggen meerdere jaren in beslag neemt, wat niet verenigbaar was met mijn gebrek aan geduld…” Het lijkt erop dat je passie voor wijnen veel sterker is, aangezien het maken van wijn nog langer kan duren en nog meer geduld vereist. Wat is het meest uitdagende aan de wijnbusiness, behalve geduld?

Ik zie in alles in het leven een uitdaging en wil blijven leren en ontwikkelen, dat heb ik in al mijn carrières gedaan en nu ook in de wijn. Geduld is inderdaad niet mijn sterkste punt, en ik moest het inderdaad ook op wijngebied ontwikkelen, aangezien we een cyclus van 1 jaar hebben… maar daar leer ik nog steeds mee omgaan 😉

Het aanplanten van een nieuwe wijngaard is een proces van ongeveer een decennium vanaf het besluit tot het krijgen van een nieuwe wijn… dus geduld is belangrijk, net als vooruitzien… nu plannen voor de toekomst…

Ik ben nog steeds even gepassioneerd over bruggen als 30 jaar geleden, ik word nog steeds superenthousiast als ik een nieuw type brug zie. En ik ben net zo gepassioneerd door wijnen, maar ik kom in mijn leven meer wijnen tegen dan bruggen… en ik ben ook gepassioneerd door de natuur en door kunst. Ik volg mijn passies en verwerk ze in mijn bedrijf!

Het meest uitdagende aspect van de wijnbusiness is dat het aanbod van wijn in de wereld groter is dan de vraag, wat de algemene marktprijs beïnvloedt en wat lokale dramatische situaties creëert, zoals momenteel in Bordeaux, maar ook in alle traditionele wijnproductiegebieden. En het overaanbod lijkt te blijven bestaan, ondanks het rooien van wijngaarden in de “oude wereld” omdat nieuwe wijngebieden blijven ontstaan… dus we houden collectief deze situatie in stand.

Dus voor een klein wijndomein als het onze, dat premium wijnen maakt, moeten we opvallen tussen de grote merken en moeten we uitleggen waarom onze wijnen duurder zijn dan de “marktprijs”. En er zijn natuurlijk minder klanten in dit premium marktsegment, maar gelukkig zijn ze op zoek naar producten van hoge kwaliteit, gemaakt door echte mensen, met een verhaal en een visie achter het product.

Ik zeg altijd: Wijn met een verhaal smaakt beter dan anonieme wijnen die je uit het schap koopt. Ik zoek dus klanten die geïnteresseerd zijn in het verhaal achter de fles, en dat lijkt te werken. Klanten willen graag een fles proeven of cadeau doen die gemaakt is door iemand die ze persoonlijk hebben ontmoet, het verhaal hebben gehoord of het landgoed hebben bezocht…

Als minder bekende appellatie hebben we ook consumenten nodig die durven te kiezen voor niet zo bekende wijnen en labels, die hun eigen smaak durven te volgen en die weten dat je in deze minder bekende appellaties heel goede wijn kunt kopen voor heel redelijke prijzen. En natuurlijk zijn WSET wijncursussen perfect om die kennis onder wijndrinkers te vergroten!

Naast het overaanbod in de wijnsector is de andere uitdaging natuurlijk de klimaatverandering, die elk wijnjaar nieuwe uitdagingen met zich meebrengt… vorst, hitte, droogte, vochtigheid en regen, ziektedruk, …. We moeten heel waakzaam blijven en onze aanpak in de wijngaard elk jaar aanpassen aan de nieuwe situaties, en dat heeft dan weer een effect op de oogst en het wijnmaken. Ons volume van de wijnproductie verandert ook elk jaar, wat we commercieel moeten beheren met buffers van voorraad…

Een derde uitdaging is natuurlijk het commerciële aspect. Alcohol wordt steeds kritischer bekeken, alternatieven voor weinig of geen alcohol groeien, maar ook gedistilleerde dranken en ambachtelijke bieren. Wijn wordt vaak gebruikt in politieke gevechten, bijvoorbeeld in handelsoorlogen tussen de EU en de VS of met Rusland, vandaar dat we te lijden hebben onder schommelende belastingen en repercussies op de exportvraag.

En wijn is natuurlijk een luxeproduct en geen eerste levensbehoefte, dus in het geval van een economische crisis staat de vraag naar wijn onder druk… Het is dus opnieuw aan ons om antwoorden te vinden op deze uitdagingen, om onze producten te blijven verkopen en om nieuwe groeipolen te blijven vinden.

Er is nooit een saai moment in de wijnindustrie! Geen enkele routine, wat heel goed past bij mijn probleemoplossende karakter.

Het proces van wijn maken vereist zoveel verschillende vaardigheden, van puur technische en wetenschappelijke kennis tot echt creatief en intuïtief gevoel. Je lijkt het geheim te kennen: hoe bereik je de balans daartussen. Wat helpt jou om deze harmonie te bewaren?

Ik denk niet dat ik een geheim heb gevonden… maar zoals ik hierboven al zei, hou ik van uitdagingen, leer ik graag en los ik graag problemen op en ontwikkel ik graag nieuwe producten. Ik heb hier helemaal geen stress van.

Ik denk dat ik een brede ervaring heb in veel verschillende sectoren, verschillende landen en verschillende aspecten van het bedrijfsleven. Ik heb ook een brede set vaardigheden en kennis van mijn verschillende opleidingen en ik lijk een vermogen te hebben om deze dingen snel en gemakkelijk te combineren om antwoorden te vinden op complexe of nieuwe problemen…

Ik denk dat mijn hersenen nooit stil zijn, dag en nacht doorwerken en op alle plaatsen en tijden op nieuwe ideeën komen, vooral tijdens het rijden maar ook tijdens het slapen….

Ik zou niet zeggen dat ik harmonie heb gevonden… dat lijkt niet bij mijn karakter te passen, het is meer een rusteloosheid om te blijven zoeken en vinden… maar ik haal veel voldoening uit het oplossen van problemen en het vinden van oplossingen.

Maar een ander belangrijk aspect van mijn werk is dat ik me richt op het plezier in mijn bedrijf. Leuke mensen, uitdagende projecten, mooie producten. Het wijnbedrijf kan hard zijn en we hebben veel problemen op te lossen, zoals ik al aangaf, en daarom is het essentieel dat we plezier hebben in wat we doen en dat is deels te danken aan de mensen met wie we omgaan. Dus mijn team, mijn klanten, mijn leveranciers en mijn partners moeten leuke mensen zijn om mee om te gaan en moeten met een glimlach werken :-).

Het voordeel van eigen baas zijn is dat je deze aspecten en ook de mensen kunt selecteren… en het hebben van zo’n mantra helpt om gemakkelijker beslissingen te nemen als het erop aankomt: is dit leuk? Geniet ik hiervan? Maakt dit project of deze persoon me aan het lachen? Zo niet, stap dan over en ga verder….

Tijdens het recente Diploma D3-examen in oktober 2023 was er een vraag over de commerciële uitdagingen van producenten van rode wijn in de Loirevallei. Hoe zou jij deze vraag beantwoorden?

Interessante vraag, ik zou graag de antwoorden van de studenten lezen en wat nieuwe ideeën opdoen…

De vraag naar rode wijn in het algemeen is wereldwijd al vele decennia aan het afnemen en rode Loire-wijnen waren niet erg in de mode toen ik in 2010 begon, maar dit is de afgelopen 10 jaar sterk veranderd. De vraag neemt duidelijk toe, zowel naar de wijnstijl als naar de druif, en zowel in Frankrijk als op exportmarkten.

In Loire produceren we verfrissende rode wijnen met een lichte body en een gematigd alcoholpercentage, die tegenwoordig erg in de mode zijn, en onze wijnen zijn ook erg eetvriendelijk dankzij de tannines en de zuren, waardoor sommeliers onze wijnen ook lekker vinden.

En cabernet franc lijkt in trek te zijn als een speciale, andere druif die niet veel staat aangeplant en niet veel bestaat in monovarianten.

Omdat de vraag naar rode wijnen geleidelijk afneemt, is mijn antwoord natuurlijk om verschillende alternatieve wijnstijlen van Cabernet Franc te produceren, bijvoorbeeld mousserende wijn in wit, rosé en rood, omdat mousserende wijnen blijven groeien. Ik produceer ook een stille rosé en dit jaar ook een stille Blanc de Noir en een nieuwe stijl rode wijn met een lichte body.

Sinds het begin maak ik druivensap van Cabernet Franc, wat altijd een klein volume was voor een nichemarkt, maar nu met de opkomst van mocktails zie ik een toename in de vraag naar druivensap van hoge kwaliteit.

Volgend jaar maken we een “Pineau” wijnstijl met Cabernet Franc, dus blijf ons volgen…

Ik blijf experimenteren en nieuwe producten uitproberen en als het werkt, blijft het product en zo niet, dan stop ik. Innovatie is hoe dan ook de sleutel in elk bedrijf en je kunt alleen innoveren door de markt te observeren en nieuwe producten uit te proberen en te testen.

Over het WSET-diploma gesproken. Heb je advies voor recente Diplomastudenten en voor iedereen die nadenkt over dit niveau van wijnonderwijs?

Ik hou van studeren, dus hou dit in je achterhoofd bij mijn advies.
Ik heb veel geleerd van de WSET-cursussen, omdat je allerlei wijntypes uit de hele wereld proeft, en in Diploma ook zoveel verschillende soorten, zoals versterkte en mousserende wijnen, en daar haal ik veel inspiratie uit voor mijn eigen domein en mijn wijnen.

De moeilijkheidsgraad van de WSET-cursussen neemt geleidelijk toe. Dus als niveau 3 je makkelijk afgaat en je wilt graag meer kennis en proefervaring opdoen, ga dan zeker voor niveau 4. Maar ik begrijp dat niet iedereen de tijd wil besteden om dit allemaal zo gedetailleerd te bestuderen… Ook weet ik dat niet iedereen zo enthousiast en gemotiveerd is voor examens en deadlines als ik, en bij Diploma’s zijn die er natuurlijk veel meer… dus iedereen moet zijn sterke punten gebruiken!

Maar het is de moeite waard, je leert zoveel meer over wijn over de hele wereld, wat je bereik vergroot en je mogelijkheden om meer interessante wijnen te kopen tegen zeer fatsoenlijke prijzen!

Herinner je je nog het moment waarop je besefte dat je verder wilde voor Master of Wine? Hoe verloopt het en wat zijn je indrukken van deze studie?

Zoals ik al eerder zei, ik hou van studeren, en in alles wat ik heb gedaan, heb ik altijd gestudeerd en gestreefd naar de top, dus ik had altijd het plan om door te gaan voor MW na WSET. Natuurlijk stap voor stap, één cursus per keer, en ook evalueren of het allemaal werkt voor mij en of ik de hoeveelheid cursussen aankan, en het combineren met mijn werk en mijn gezin!

Maar het ging allemaal vrij gemakkelijk tijdens de WSET en ook het MW-traject verliep vrij soepel. Ik heb alles voor de eerste keer gehaald, behalve het stage 2 proefexamen, dat ik pas in 2023 heb gehaald. Dit is het enige examen in mijn hele leven waarvoor ik ooit gezakt ben…. Het moest een keer gebeuren in mijn leven :-).

En voor dit examen ben ik meerdere keren gezakt, want met een mislukking komt de stress om de volgende keer goed te willen presteren en vervolgens de angst om goed te moeten presteren… Op een gegeven moment werd de stress belangrijker dan de kennis en vaardigheden, en de onderbreking van de COVID heeft mijn proeftraject duidelijk niet geholpen. Het kostte me dus een tijdje om een goed beeld te krijgen van dit examen, mijn sterke en zwakke punten en hoe ik kon slagen. Uiteindelijk deed ik dat midden 2023.

Ik wist dat ik dit examen kon halen toen ik twee keer pijnlijk dicht bij de slagingsstreep kwam en net een paar punten miste… Ik zag dit als een teken dat er iets anders nodig was om te slagen… Dus uiteindelijk heeft dit proces me veel meer geleerd over het leven en falen dan alleen maar anders leren proeven en schrijven om te slagen voor het MW-examen.

Een ander aspect van mijn karakter is om altijd naar de positieve kant van dingen te kijken en er altijd lessen uit te halen voor de toekomst…. Deze examenreis heeft me dus veel over mezelf geleerd en ik zal daar, vreemd genoeg, altijd heel dankbaar voor zijn, ondanks de pittige reis.

Maar ik ben ontzettend blij dat ik nu in “fase 3” zit, wat een onderzoeksverslag is, en dit speelt het meest in op mijn sterke punten van research en schrijven, en dus zie en voel ik het einde van de reis en de beloning aankomen…

Vraag me nu niet wat de volgende stap zal zijn…. Eerst dit afmaken!

Maar ik ben tijdens dit proces een opleiding tot coach begonnen omdat het me veel heeft geholpen tijdens mijn hele reis, ik wilde daar ook meer over weten om anderen te helpen in hun reis, dus dat zou het volgende kunnen zijn, we zien wel.

Al uw Châteaus zijn ook toeristische trekpleisters, waar gasten terecht kunnen voor wijntours, proeverijen en zelfs overnachtingen. Met welke herinnering moeten uw gasten weggaan na een bezoek aan uw locaties? Wat is het belangrijkste in wijntoerisme en gastvrijheid?

Ik streef ernaar dat onze klanten onvergetelijke herinneringen beleven, daarom zijn mijn slogans “een complete wijnervaring” voor Minière en “een magische wijnervaring” voor Suronde.

Ik wil dat de klanten zich hun verblijf herinneren, wat ze hebben gedaan, gegeten, geproefd, waar ze hebben gezeten of gewandeld, wat ze hebben gezien, geroken, geproefd, … dus al hun zintuigen activeren en de herinnering in hun zintuigen prenten. En dat ze over hun ervaring praten met hun vrienden en familie wanneer ze thuiskomen en zo het woord verspreiden, waardoor golven ontstaan, één persoon per keer…

En in die zin hoop ik ook dat deze klanten de wijn blijven kopen om die ervaring te herbeleven, die herinneringen te delen en hun zintuigen te activeren met een fles wijn…

Dus voor mij en mijn team is het belangrijkste dat onze klanten een onvergetelijke ervaring hebben, dat alles soepel verloopt. Vooral dat we hun verwachtingen overtreffen, dat we ze meer geven dan ze verwachten of waarvoor ze betalen, dat is wat ze zich zullen herinneren. In grote en kleine aspecten van hun ervaring…

En het is zichtbaar in al onze beoordelingen die allemaal in de buurt komen van 5/5 op alle verschillende platforms waar we aanwezig zijn, allemaal organisch en van echte klanten. Ik ben daar ongelooflijk trots op en ik ben mijn team erg dankbaar voor hun inzet, want zij moeten het elke dag weer waarmaken voor elke klant.

Hoe heeft Covid-19 volgens u en uw ervaring het toerisme veranderd/beïnvloed? Bijvoorbeeld, werden gasten gemotiveerder om te reizen na een lockdown periode of kieskeuriger?
Heeft Covid u geïnspireerd tot het creëren van een “ontsnappings”-concept voor uw vakantieverblijf?

De inspiratie voor het toeristische aanbod begon in 2010, toen een echte trend begon om terug te gaan naar de natuur, terug naar de wortels, de wijnmaker ontmoeten, enz. Dus in die tijd heb ik mijn aanbod ontwikkeld.

Covid heeft dat aspect versterkt, maar de trend was er al. Dus mijn ervaringen bestonden al voor covid. En gelukkig ging het toerisme grotendeels door tijdens covid, ook al was de wijnverkoop complexer, wat een groot voordeel is van diversificatie…

Moeten wijnmakers over hun wijnen praten of moeten wijnen vooral voor zich praten? Wat is de beste manier om het verhaal achter de fles (of doos) wijn te vertellen?

Zoals ik altijd zeg “wijn met een verhaal smaakt beter”, dus we moeten het verhaal van de wijn vertellen, en dat verhaal combineert de wijnmaker, het wijnmaken, de plaats waar de wijn vandaan komt, enz. Er valt veel te vertellen over mijn wijnen!

Ik denk dat consumenten zaken willen doen met mensen, dus ze willen de persoon ontmoeten en de wijnmaker horen, maar die persoon vertelt ook over de oorsprong van de wijn en hoe hij is gemaakt. Het is dus een package deal en vooral, alles moet samenhangend zijn! De waarden van de persoon moeten overeenkomen met de praktijken van het wijnmaken enz. Consumenten voelen snel aan als dat niet oprecht en authentiek is. En in wijn, maar ook in andere sectoren, is niet iedereen altijd oprecht en coherent ….
Maar consumenten houden van een goed verhaal, dus ik doe een beroep op kritisch denken! Stel een paar vragen, ga de wijnmaker ter plekke ontmoeten, vergelijk woorden en daden, en proef het eindproduct. Ook voor deze aspecten is wijneducatie van wijnconsumenten een groot pluspunt, om te begrijpen wat er in de fles zit en de juiste vragen te stellen.

Château de Suronde is niet zomaar een kasteel, het is ook een creatieve hub en biedt onderdak aan hedendaagse kunstenaars. Kunt u meer details geven over dit project? Hoe slaat u bruggen tussen wijn en kunst?

Ik heb een passie voor kunst en specifiek voor hedendaagse kunst, via mijn moeder die een bescheiden maar echte verzamelaar was van Belgische hedendaagse kunst. Sinds 2010 ben ik zelf actief bezig met kunst door het organiseren van netwerkevenementen rond kunst met wijn (mijn wijn) en daar ontmoette ik

Ik heb een passie voor kunst en specifiek voor hedendaagse kunst, via mijn moeder die een bescheiden maar echte verzamelaar was van Belgische hedendaagse kunst. Sinds 2010 ben ik zelf actief bezig met kunst door het organiseren van netwerkevenementen rond kunst met wijn (mijn wijn) en daar ontmoette ik Sven Vanderstichelen, een Belgische curator met 25 jaar ervaring in Belgische hedendaagse kunst.

En ik overwoog een kunstenaarsresidentie op te zetten in Minière toen ik Suronde kocht en ontdekte dat Suronde daar de perfecte plek voor is, want Suronde ligt midden in de natuur, we hebben 10 hectare wilde natuur rond onze 7 hectare wijngaarden. En we hebben twee kleinere idyllische huizen te midden van dit alles. Dus de perfecte plek voor inspiratie en creatie….

Ook Château de Suronde is in Quarts de Chaume Grand Cru, en hoe etiketteer je een Grand Cru wijn…. Met gouden letters? Ik heb ervoor gekozen om de wijn met kunst te etiketteren, om de waarde van wat er in de fles zit te benadrukken.
Daarom begon ik mijn eerste oogst in 2016 met witte etiketten met een transparant reliëf “ceci n’est pas une etiquette” om het kunstproject aan te kondigen, want het etiket is een canvas voor kunst. Sinds 2017 hebben we een andere Belgische kunstenaar die kunst komt maken in Suronde, ik selecteer de kunstwerken die ik het mooist vind voor onze privécollectie en van deze kunstwerken maken we wijnetiketten. De kunstenaar maakt dus geen wijnetiketten maar traditionele kunstwerken. Ik doe dit project samen met Sven Vanderstichelen.

We lanceren de wijnoogst met de nieuwe etiketten samen met een kunsttentoonstelling voor het publiek, om wijn en kunst te verkopen en zo de kunstenaars verder te steunen. En sinds 2023 doen we dit in onze eigen locatie in Tervuren, HUISBURG, waar we kunst, wijn en origineel design en objecten combineren.

Ik kies de artiesten, samen met Sven, en we selecteren ze onder de mensen die we kennen en met wie we in het verleden hebben samengewerkt. Het zijn allemaal bevestigde artiesten, maar nog niet superbekend, dus betaalbaar. We doen dit om ze verder te helpen in hun carrière en om ze te ondersteunen om meer bekendheid te krijgen en natuurlijk meer te verkopen, zodat ze kunst kunnen blijven maken. Een belangrijk criterium voor de selectie is dat we alleen met leuke mensen werken, want we moeten intensief samenwerken. Dat moet leuk zijn, we moeten elkaar willen helpen en steunen. Dat is de basis in alles wat ik doe, ook voor dit project.

Wil je iets toevoegen? Of iets wensen aan onze doelgroep, vooral wijnprofessionals en wijnliefhebbers.

Ik heb een paar mantra’s die ik graag wil delen/herhalen.

Ten eerste, wijn met een verhaal smaakt beter, wat betekent dat ik iedereen aanmoedig om wijn te kopen van echte wijnmakers, verkocht via echte en onafhankelijke wijnwinkels, die je steun en je bedrijf zullen waarderen. Elke fles die je in dit circuit koopt, maakt echt een verschil voor iedereen in de waardeketen.

Ten tweede, drink minder maar drink beter, wat je aanmoedigt om minder wijn/alcohol te drinken maar meer uit te geven aan elke fles die je drinkt of cadeau doet. Koop alleen biologische wijnen, dus als je de helft minder drinkt, kun je het dubbele uitgeven aan elke fles. Dit is beter voor je gezondheid, maar door dit te doen koop je duurzamere producten en steun je echte en biologische wijnmakers in hun inspanningen om duurzame wijnen te maken die beter zijn voor het milieu en voor je gezondheid!
Nogmaals, elke fles die je koopt, maakt echt een verschil voor iedereen die erbij betrokken is en voor jou!

Ten derde nodig ik iedereen uit om de wijde wereld van de wijn te verkennen, die vol zit met variatie en zeer interessante flessen, elk met een verhaal en met een persoonlijkheid. De wijnmakers en de onafhankelijke wijnwinkel zullen je graag begeleiden op je reis. Een WSET wijncursus zal je ondersteunen en begeleiden bij het identificeren van je persoonlijke voorkeuren en bij het navigeren door het immense aanbod van wijnen die bestaan.

Tot slot, zoals sommige van jullie lezers misschien weten, en zo niet, dan weten ze het nu 😉 : ik ben genomineerd voor Belgische Wine Lady of the year, en aangezien ik niet zo bekend ben als de wijnmensen die in België actief zijn, zou ik heel blij zijn als mensen op mij zouden willen stemmen. Zoals Sybille me vertelde en wat een mantra is geworden: de enige manier om van deze lijst af te komen is om verkozen te worden …. Je kan hier stemmen.

Bedankt Kathleen voor je tijd en het delen van je onbetaalbare ervaring!

LinkedIn profiel Kathleen Van den Berghe